Cik Atenn Azlan//

JEMPUT BACA TIPS MAKEUP PERNIAGAAN INTERNET PRODUK KOSMETIK




Noor Fathin Bt Azlan
Cik Atenn Azlan
24 tahun
Married
Kelantan
Universiti Malaya





















Beza Suka dan Cinta

Assalamualaikum wonderful follower yang hensem lagi comel macam kita . Hoho.

Aku tengok fenomena sekarang ni ramai sangat manusia yang lemah dengan cinta ni suka sangat bertukar ganti pasangan . Tu persoalan aku sekarang dan helooooo !! anda ingat anda market sesangat ke sampai boleh nak main mainkan perasaan orang bagai ? Semalam kau bercinta cintun dengan si A , dan kau katakan pada satu dunia yang kau sayang dia tahapgilababi dan aku rasa sape sape yang follow facebook dan twitter kau maka celaka la hidup dorang , maksud aku cinta korang sweet sangatttttt .

Then , minggu depan kau clash dan bercinta cintun dengan si B dan kau katakan pada satu dunia yang kau sayang dia tahapgilababi dan aku rasa sape sape yang follow facebook dan twitter kau maka celaka la hidup dorang , maksud aku cinta korang sweet sangatttttt lagi .

Dan kau tiru aksi mitak kaki kau sampai kau jumpa si Z dan si A2 , si B2 , si C2 dan bla bla . Yang paling aku nyampah bila budak tak matang buat status ' Hai , single here . Yuhuu . Nak fake relay ' ' Siapa nak couple dgn saya ? ' ' Single single , who want to be my couple ? ' Defak ! murahnya harga cintamu . Semudah itu dia melupakan cinta padahal masa aku ...... Upss , maafkan saya , saya dah nak nikah lagi dalam masa 15 hari lagi  dan tak elok untuk kesihatan dalaman saya kalau mengenang balik kisah lama yang macam stokin .

Dan aku rasa anda sebenarnya terkeliru antara perasaan suka dan cinta . Yeee , aku tahu cinta itu datang dari rasa suka , kalau tak suka macamana nak cinta kan ? Tapi kau ni dari suka kau suka suka je nak cakap kau cinta dia tahapgilababi dan kau suka suka je nak mainkan perasaan dia bila kau dah tak suka .

Ok , first let me try to classify apa itu Suka dan apa itu Cinta .

Bagi aku ramai yang terkeliru antara dua benda ini.

Suka.

Suka ni bagi aku tendency kau untuk minat akan sesuatu benda . Keinginan ataupun kemahuan tapi semuanya hanya melibatkan emosi dasar dan tidak lansung melibatkan emosi yang dalam . Emosi dasar di sini di maksudkan sebagai ianya sekadar memberikan suatu perasaan yang just outside untuk jangkamasa pendek tapi bukan untuk jangka masa panjang . Lagi satu , suka ini juga bagi aku hanya keinginan yang sebentar dan boleh jadi berkali-kali.

( Heloo , anda masih lagi disini ? Ok jom teruskan )

Cinta.

Berbanding dengan suka , cinta ni dia datang dengan tanggungjawab. Tanggungjawab di mana bila kita cintakan dia , kita juga perlu menjaga hati orang yang kita cinta kerana sebenarnya secara tidak lansung once kita katakan pada seseorang yang kita cintakan dia , dia secara automatik akan cuba juga belajar untuk mencintai kita dan tanpa sedar dia telah pun memberikan hatinya kepada kita untuk dijaga dan di belai manja andai dia menerima cinta kita itu . Cinta ni bagi aku keinginan yang lama dan berterusan sehingga cinta itu sendiri mengambil keputusan untuk pergi . Tu yang kadang kadang walaupun kita dah berpisah, wujud satu lagi segmen dalam hidup kita yakni Move-on dan saat ini lah perjalanan cinta itu mengambil keputusan untuk benar-benar pergi atau stay. Mungkin kita dah memang benar benar pasti kita tidak lagi sukakan dia. Nyampah. Rasanya kalau nampak depan mata , nak sepak teranjang. Tanpa sedar keinginan untuk sepak teranjang itu adalah saki baki cinta dan hakikatnya kita masih lagi belum selesai melalui frasa move-on yang amat Neraka itu . Setuju ?

Faham ke idok?

Baiklah.

Sebagai contoh mudah, kita gunakan dua perkataan yang Maha dasyat lagi mengelirukan hati dan perasaan ini kepada benda yang tidak bernyawa. Nasi misalnya .

Hai. Saya adalah Segumpal nasi.Dan saya sedap di makan bersama sambal belacan.


Saya suka makan nasi . Biasa dengar . Maksud dia suka makan nasi . Kalau ada atas meja adalah nasi , mee hoon dan anak gadis dara lagi mengiurkan , dia akan makan nasi sambil usha usha manja dengan anak gadis dara . Sebab apa ? Sebab dia suka makan nasi . Kalau atas meja takde nasi? Oh , mee hoon should be great jugak sambil makan mee hoon dan melupakan sebentar keinginan untuk makan nasi .


How about ,

Saya Cintakan Nasi . Weirdo. Maksud aku punya perasaan yang amat mendalam tentang nasi . Segala benda fakta tentang nasi , berapa scala ritcher untuk sesebuah nasi itu terhasil , berapa titik air yang diperlukan untuk menghasilkan sebutir nasi dan dua butir nasi . Semua benda itu dia akan tahu dan akan ambil tahu . Tanpa nasi depan mata, dia angau sampai termimpi mimpi . Dalam dompet ada gambar seketul nasi bersaiz passport . Kalau ada atas meja adalah nasi , mee hoon dan anak gadis dara lagi mengiurkan , dia akan bercinta cintun dengan nasi dan menampar anak gadis dara sebab bikin semak atas meja dah kenapa oii. Sebab apa ? Dia sudah jatuh cinta dengan nasi . Kalau atas meja takde nasi ? Saya takkan makan sampai bila bila .

Inginlah saya menyatakan disini bahawa ada certain orang yang dia suka nasi  ,kalau takde nasi dan dia tidak makan . Itu bukan cinta . Itu adalah selera (nafsu)

Faham?

Maka , mari diterangkan dalam bentuk manusia yang masih hidup .

Kadang-kadang dalam dunia yang penuh dengan manusia ini , tidak mustahil yang kita akan berjumpa dengan ribuan orang setiap hari dan believe me akan terbit rasa rasa yang ‘ohmagad , aku minat betul mamat ni’,”Aku dah jatuh cinta dengan minah ni " and so on. Tapi , before take thing to the next step , please re-think . Its she/he is the one? Yang aku akan cinta sampai bila bila ? Yang aku akan jaga tatkala sihat mahupun tidak berdaya ? Yang aku akan jadikan yang utama hingga ke hujung nyawa ? Re-think dan re-think before act . Sebab kadangkala kita turut ditemani nafsu dan nafsu ni sering mengelirukan hampir setiap keputusan kita.

Fahemm ?

Jangan keliru antara suka dengan cinta . Kalau suka suka lupakan saja niat tu , jangan sampai suka suka kita tu dah bagi harapan palsu kat orang yang betul betul cintakan kita . Oh yes , memang la kau rasa suka sangat kat dia sebab kau baru saja dalam proses fasa orientasi dengan dia , semuanya indah okey , nati lama lama kau akan benci dengan dia bila kau dah bosan dan menyampah dengan dia . That why la sebelum kau nak melangkah next step dalam relationship tu kau kena kenal dia betul betul dan take time untuk fikir samaada nak terima dia dalam hidup kau . Dan jangan sampai kau jadi serba salah nak bagitau kat dia yang kau sebenarnya takdela cinta dia sesungguhnya pun tapi dulu just suka suka yang eh rasa ada chemistry la pulak dan bila dah dalam relationship rasa cam haprak pulak . Betol tak ?

Salam sayang , Cik Atenn .